Curriculum in Science of Communication

The Curriculum aims, on the one hand, to deepen the study and research in a sector in constant overwhelming growth as a whole, declined according to a large amount of written, audiovisual, exhibition and live materials, consumed and enjoyed by audiences increasingly diverse and competent, and on the other hand to analyze the new forms of dissemination of cultural product, in a social fabric that becomes increasingly porous, in which modern identities tend to crumble more and more in the face of the imposition of cultures typical of the time of cultural differentiation, the time of the tribes.
This through the acquisition of tools for the analysis of the public and cultural consumption, the theoretical recognition of the industrial and post-industrial implications of cultural products, the interpretation of texts in the written, audiovisual and performative field and the productive changes induced by the new and huge diffusion of platforms.
 
In this general framework, the specific themes of the curriculum find an appropriate place:
  • Audience, television and media studies;
  • Communication, politics, citizenship and participation;
  • Youth cultures, socialization, cultural consumption;
  • Urban cultures, public art, museums, local experiences;
  • Cultural diversity, identity, migration;
  • Journalism and information ecosystems;
  • Languages, narratives, imagery and transmedia;
  • Media and Gender Studies;
  • Network society: platforms, social media, production and consumption processes;
  • Public History, history communication, industries and cultural institutions.
 
 
Minimum orientation bibliography

A. Contemporary society
Ulrich Beck, La società del rischio: verso una seconda modernità, Roma, Carocci, 2000
Anthony Giddens, Le conseguenze della modernità, Bologna, il Mulino, 1994
Joshua Meyrowitz, Oltre il senso del luogo. L’impatto dei media elettronici sul comportamento sociale, Bologna, Baskerville, 1995
Roger Silverstone, Perché studiare i media, Bologna, il Mulino, 2002
Roger Silverstone, Mediapolis. La responsabilità dei media nella civiltà globale, Milano, Vita&Pensiero, 2011
John B. Thompson, Mezzi di comunicazione e modernità, Bologna, Il Mulino, 1998
 
B. Networks, platforms, algorithms
Veronica Barassi, I figli dell'algoritmo, Roma, Luiss University Press, 2021
Manuel Castells, La nascita della società in rete, Milano, Università Bocconi Editore, 1996
Kate Crawford, Né intelligente né artificiale, Bologna, il Mulino 2021
Henry Jenkins, Cultura convergente, Milano, Apogeo, 2007
Alberto Marinelli, Romana Andò, Television(s). Come cambia l'esperienza televisiva tra tecnologie convergenti e pratiche social, Milano, Guerini, 2018
Lee Rainie, Barry Wellman, Networked. Il nuovo Sistema operative sociale, Milano, Guerini e Associati, 2012
José Van Dijck, Thomas Poell, Martijn De Waal, Platform society. Valori pubblici e società connessa, Milano, Guerini, 2019
Shoshana Zuboff, Il capitalismo della sorveglianza, Roma, Luiss University Press, 2019
 
 
C. Production and consumption of culture and news
Wendy Griswold, Sociologia della cultura, Bologna, il Mulino, 2005
Rolando Marini, Mass media e discussione pubblica: Le teorie dell'agenda setting, Roma-Bari, Laterza, 2006
Denis McQuail, Sociologia dei media, Bologna, il Mulino, 2007
Shaun Moores, Il consumo dei media. Un approccio etnografico, Bologna, Il Mulino, 1998
Carlo Sorrentino, Sergio Splendore, Le vie del giornalismo, Bologna, il Mulino, 2022 
Carlo Sorrentino (a cura di), Il campo giornalistico. I nuovi orizzonti dell'informazione, Roma, Carocci, 2006
 
 
D. Politics and collective identities
Sara Bentivegna, Giovanni Boccia Artieri, Le teorie delle comunicazioni di massa e la sfida digitale, Roma-Bari, Laterza, 2019
Sara Bentivegna, Giovanni Boccia Artieri, Voci della democrazia. Il futuro del dibattito pubblico, Bologna, il Mulino, 2021
Sara Bentivegna, Rossella Rega, La politica dell’inciviltà, Roma-Bari, Laterza, 2022
Manuel Castells, Comunicazione e potere, Milano, Egea, 2009 
Luigi Ceccarini, Postpolitica. Cittadini, spazio pubblico, democrazia, Bologna, il Mulino, 2022
Cristopher Cepernich, Le campagne elettorali al tempo della networked politics, Roma-Bari, Laterza, 2017
Manolo Farci, Cosimo Marco Scarcelli (a cura di), Media digitali, genere e sessualità, Milano, Mondadori, 2022
Daniel Hallin, Paolo Mancini, Modelli di giornalismo. Mass media e politica nelle democrazie occidentali, Roma-Bari, Laterza, 2004
Paola Panarese, Stefania Parisi, Francesca Comunello, "Abitare gli spazi digitali: prospettive di genere su immaginari, estetiche e pratiche culturali in rete", in Mediascapes 18, 2021 (https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/17722)
 

© Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma