Curriculum in Science of Communication

The curriculum in Media and Communication Studies is dedicated to theoretical advancement and advanced research in the field of communication and media—an area in constant transformation, marked by an increasing plurality of practices, languages, and modes of engagement. The program pursues a dual objective: on the one hand, to critically analyze the multiplicity of media products addressed to increasingly diverse and competent audiences; on the other, to explore new forms of circulation and reception of cultural content within a social context shaped by identity fragmentation and the emergence of differentiated cultural communities.

The curriculum adopts a wide range of analytical perspectives, including the study of audiences and cultural consumption; critical analysis of media texts; investigation of production changes associated with the widespread diffusion of digital platforms; and empirical research into identity- and relationship-based practices that unfold within digital environments.

Within this framework, the main thematic areas of research include:
• Audience, television and media studies
• Communication, politics, citizenship and participation
• Youth cultures, socialization and cultural consumption
• Cultural diversity and identity
• Gender and Media Studies
• Journalism and information ecosystems
• Languages, narratives, imaginaries and transmedia storytelling

• Digital media, platforms and algorithms 
 
Essential reading list

A.Communication theory, sociology of communication

 
Gabriele Balbi, Francesca Comunello, Francesca Pasquali, Michele Sorice, Studiare i media. Prospettive disciplinari e parole chiave, Roma, Carocci, 2025
Sara Bentivegna, Giovanni Boccia Artieri, Le teorie delle comunicazioni di massa e la sfida digitale, Roma-Bari, Laterza, 2019
Denis McQuail, Sociologia dei media, Bologna, il Mulino, 2007

 
Joshua Meyrowitz, Oltre il senso del luogo. L’impatto dei media elettronici sul comportamento sociale, Bologna, Baskerville, 1995
Roger Silverstone, Perché studiare i media, Bologna, il Mulino, 2002
Roger Silverstone, Mediapolis. La responsabilità dei media nella civiltà globale, Milano, Vita&Pensiero, 2011
John B. Thompson, Mezzi di comunicazione e modernità, Bologna, Il Mulino, 1998
 
 
 
B. Networks, platforms, algorithms, AI
Massimo Airoldi, Machine habitus. Sociologia degli algoritmi, Roma, Luiss University Press, 2024
Tiziano Bonini, Emiliano Treré, Algoritmi per resistere. La lotta quotidiana contro il potere delle piattaforme, Milano, Mondadori, 2025
Manuel Castells, La nascita della società in rete, Milano, Università Bocconi Editore, 1996
Kate Crawford, Né intelligente né artificiale, Bologna, il Mulino 2021
Simone Natale, Macchine ingannevoli. Comunicazione, tecnologia, intelligenza artificiale, Torino, Einaudi, 2022
Lee Rainie, Barry Wellman, Networked. Il nuovo Sistema operative sociale, Milano, Guerini e Associati, 2012
José Van Dijck, Thomas Poell, Martijn De Waal, Platform society. Valori pubblici e società connessa, Milano, Guerini, 2019
Shoshana Zuboff, Il capitalismo della sorveglianza, Roma, Luiss University Press, 2019
 
 
 
C. Producing and consuming culture and news
Wendy Griswold, Sociologia della cultura, Bologna, il Mulino, 2005
Daniel Hallin, Paolo Mancini, Modelli di giornalismo. Mass media e politica nelle democrazie occidentali, Roma-Bari, Laterza, 2004
Shaun Moores, Il consumo dei media. Un approccio etnografico, Bologna, Il Mulino, 1998
Carlo Sorrentino, Sergio Splendore, Le vie del giornalismo, Bologna, il Mulino, 2022 
Carlo Sorrentino, Il giornalismo ha un futuro. Perché sta cambiando, come va ripensato, Bologna, il Mulino, 2025
 
 
D. Politics and collective identities
Sara Bentivegna, Giovanni Boccia Artieri, Voci della democrazia. Il futuro del dibattito pubblico, Bologna, il Mulino, 2021
Sara Bentivegna, Rossella Rega, La politica dell’inciviltà, Roma-Bari, Laterza, 2022
Manuel Castells, Comunicazione e potere, Milano, Egea, 2009 
 
Manolo Farci, Cosimo Marco Scarcelli (a cura di), Media digitali, genere e sessualità, Milano, Mondadori, 2022
Paola Panarese, Stefania Parisi, Francesca Comunello, "Abitare gli spazi digitali: prospettive di genere su immaginari, estetiche e pratiche culturali in rete", in Mediascapes 18, 2021 (https://rosa.uniroma1.it/rosa03/mediascapes/article/view/17722)
 
 

© Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma