Elenco delle attività formative previste per i dottorandi del primo anno |
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN LOGICA, STORIA E DIDATTICA
data presunta: dicembre - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 12
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: 1. Lagrange, memorie sur la resolution des equations algebriche.
2. Gauss, disquisitiones arithmeticae.
3. Abel e Ruffini. Sulla non risolubilità per radicali dell'equazioni generale di quinto grado
4. Abel e Jacobi sulle equazioni di divisione e modulari.
5. Galois, sui collegamenti tra la teoria dei campi e la teoria dei gruppi.
6. Betti, Hermite, Brioschi e Kronecker Sulla soluzione dell' equazione di quinto grado con le funzioni ellittiche.
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN ANALISI NUMERICA
data presunta: dicembre - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 18
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: The theory of Generalized Locally Toeplitz (GLT) sequences was developed in order to solve a specific application problem, namely the problem of computing/analyzing the spectral distribution of matrices arising from the numerical discretization of differential equations (DEs). A final goal of this spectral analysis is the design of efficient numerical methods for computing the related numerical solutions. The purpose of this course is to introduce the reader to the theory of GLT sequences and to present some of its applications to the computation of the spectral distribution of DE discretization matrices. Particular attention will be paid on fractional DEs. The course will mainly focus on the applications, whereas the theory will be presented in a self-contained tool-kit fashion, without entering into technical details.
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN ANALISI NUMERICA
data presunta: gennaio - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 0
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: The aim of the course is to provide students with fundamental concepts in convexity and convex optimization, as well as their application to nonlinear optimization problems. The course will focus on how to recognize convexity, how to formulate convex relaxations of nonlinear optimization problems, and how to solve convex optimization problems. The course is addressed at an audience from all areas of mathematics
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN LOGICA, STORIA E DIDATTICA
data presunta: febbraio - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 0
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Didattica
Advanced topics in Logic, History and Pedagogy
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN LOGICA, STORIA E DIDATTICA
data presunta: marzo - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 12
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Advanced topics in Logic, , History and Pedagogy
modalità di accertamento finale:
|
MINICORSO DI STORIA DELLA MATEMATICA - Lineamenti storici relativi alle applicazioni della matematica alle scienze della vita
data presunta: novembre - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 12
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Sviluppi della nozione di modello matematico tra fisica e scienze della natura
Modelli della crescita
Modelli epidemiologici. Statisiche e cause di mortalità
modalità di accertamento finale:
|
MINICORSO DI STORIA DELLA MATEMATICA - introduzione alla storia della geometria iperbolica.
data presunta: gennaio - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 12
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Dopo aver discusso, per linee essenziali, la storia della teoria delle parallele dall’antichità sino ai tentativi di dimostrazione del postulato euclideo contenuti nelle varie edizioni degli Éléments de géométrie di Legendre, saranno affrontati i seguenti temi (a ogni tema saranno dedicate 2 ore circa):
- Gauss e la geometria non euclidea: un’analisi del carteggio con Schumacher e dei suoi appunti privati.
- Lobačevskij la geometria immaginaria e la deduzione della trigonometria iperbolica: I nuovi principi della geometria e le Geometrische Untersuchungen zur Theorie der Parallellinien.
- L’Appendix di Bolyai: analisi di alcuni paragrafi, la costruzione delle parallele asintotiche a una retta data e il problema della quadratura del cerchio.
- La diffusione della geometria non-euclidea in Italia, Francia e Germania.
- Il Saggio di Interpretazione di Beltrami: genesi, contenuto e ricezione.
modalità di accertamento finale:
|
MINICORSO DI STORIA DELLA MATEMATICA - Elementi di storia della Meccanica Quantistica
data presunta: marzo - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 12
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Richiami di Meccanica e Elettromagnetismo, analogia fra Ottica e Meccanica.
Ipotesi di Planck, effetto fotoelettrico, costituzione atomica della materia.
Modello atomico di Bohr, vecchia teoria dei quanti.
Articoli di Heisenberg (1925) e di Born e Jordan (1925), formulazione della Meccanica delle Matrici.
Articoli di Schroedinger (1926), formulazione della Meccanica Ondulatoria, interpratazione statistica di Born (1926), equivalenza formale degli approcci di Heisenberg e Schroedinger.
Il problema della interpretazione, aspetti salienti e difficoltá della interpretazione di Copenhagen.
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN ALGEBRA-GEOMETRIA
data presunta: gennaio - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 40
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Hecke algebras are all over the place: they appear, for example, in algebraic combinatorics, representation theory, knot theory, harmonic analysis, equivariant K-theory, integrable models in statistical physics.
In this lecture series, articulated into two parts, each of them lasting about 20 hours (10 lectures), we will mainly focus on the algebraic (and, possibly, geometric) side. In the first part, we will discuss classical theory of Coxeter groups and define Hecke algebras via generators and relations, as well and their celebrated Kazhdan-Lusztig basis. In the second half of the course we will focus on a categorical approach to the study of Hecke algebras and deal with Soergel bimodules. Introduced by Soergel a couple of decades ago, these bimodules have been a central object of interest in geometric representation theory, but also investigated by a purely combinatorial viewpoint. Depending on the audience interests and background, we might discuss how Hecke algebras relate to representation theory (of Coxeter groups, of complex Lie/Kac-Moody algebras, of algebraic groups in positive characteristic, of quantum groups) and geometry (e.g. via intersection cohomology complexes on the flag varieties, or via homology of the Steinberg variety).
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN FISICA MATEMATICA - PROBABILITA’ Advanced Topics in mathematical Physics and Porbability
data presunta: aprile - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 20
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Introduction to Random Geometry
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN FISICA MATEMATICA - PROBABILITA’
data presunta: maggio - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 20
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Smooth ergodic theory is the study of the statistical and geometric properties of measures invariant under a smooth transformation or flow.
Some highlights of the history of the subject include: the work of Birkhoff and von Neumann on ergodicity; Hadamard and E. Hopf on geodesic flows for negatively curved surfaces; Kolmogorov, Arnold and Moser with a perturbative theory to construct obstructions to ergodicity in Hamiltonian systems; Anosov and Sinai on hyperbolic systems.
The subject is broad and so in this short course we will focus on specific areas even though other areas are of equal relevance. Namely we will focus on smooth hyperbolic systems, identifying and studying invariant measures and obtaining statistical properties. We will also start along the road of using functional analytic techniques in order to work with these themes.
This course is aimed at providing participants with a solid working knowledge in the basic concepts, important techniques and examples in smooth ergodic theory, particularly in the direction of hyperbolic systems. The course aims to be of interest to those with research interests in various flavours of ergodic theory and dynamical systems, and its applications to study problems in combinatorics, number theory, homegeneous dynamics, differential equations, probability theory.
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN FISICA MATEMATICA - PROBABILITA’
data presunta: febbraio - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 20
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Renormalization Group and Critical Phenomena in Statistical Mechanics
Advanced Topics in mathematical Physics and Porbability
modalità di accertamento finale:
|
Seminari di Ricerca in Didattica della Matematica
data presunta: maggio - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 20
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Seminari di Ricerca in Didattica della Matematica
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN ANALISI Variational Calculus and Applications Advanced topics in Analysis
data presunta: aprile - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 20
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: The course introduces the variational methods underlying numerous problems in mathematical analysis and applied mathematics.
Beginning with classical methods of Variational Calculus developed since the 18th century, it will lead to a discussion of more recent results, such as the solution of Hilbert's 19th problem, notions of variational convergence and phase separation models in mathematical physics.
- Classical Problems of the Calculus of Variations and Examples of Applications
- Examples of existence and non-existence
- Euler Lagrange equations and differential equations in weak form
- Direct method of the Calculus of Variations
- Necessary and sufficient conditions for the semi-continuity of integral functionals
- Vector problems of the Calculus of Variations Convexity and quasi-convexity
- Regularity of minima and solution of Hilbert's 19th problem
- Variational convergence. Gamma convergence
- Application to asymptotic problems of the calculus of variations:
o Caccioppoli sets
o Phase transitions and the Modica Mortola functional
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN ANALISI
data presunta: marzo - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 20
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: The aim of the course is to provide an introduction to the basic notions about Laplace-Poisson, Heat and Wave equations. There will be three lessons of two hours each a week. Lecture notes of the course will be available. The Lectures will be delivered in presence, possibly in mixed (online) form if needed.
Topics covered
◦ Laplace and Poisson equations. Harmonic functions. Fundamental solutions.
◦ Mean value formulas. Maximum principles, uniqueness. Mollifiers, convolutions and smoothing.
◦ Regularity and local estimates for harmonic functions. The Liouville Theorem, classification of solutions of the Poisson equation in RN , N ≥ 2.
◦ The Harnack inequality for harmonic functions. The Green function. The Green function on a ball. The Poisson Kernel.
◦ Variational (Energy) methods. The Dirichlet principle.
◦ The Heat equation. The fundamental solution. The Cauchy problem for the homogeneous and
non homogeneous equation. Mean value formula and the heat ball.
◦ Maximum principle for the heat equation. Uniqueness. Regularity of solutions of the heat equa- tion.
◦ Transport equations. The Wave equation. D’Alambert formula (N=1), Euler-Poisson-Darboux equation, Kirchoff’s formula (N=3). Descent method, Poisson’s formula (N=2).
◦ Nonhomogeneous wave equations, retarded potentials. Energy methods, finite speed propagation.
modalità di accertamento finale:
|
MODULO DEL CORSO DI DIDATTICA CONGIUNTA IN ANALISI
data presunta: marzo - tipologia: riconducibile al progetto formativo - modalità di erogazione: Ex-cathedra - numero ore: 20
docente del corso: qualifica: Professore affiliazione: Italiana
programma delle attività: Equazioni dispersive e iperboliche
modalità di accertamento finale:
|