Study plan for the academic year 2021/2022


List of courses / activities for the first year

titolocrediti
"Public Speaking and Scientific Writing skills" Frank Amodeo (24 ore) 3
"Logica della ricerca scientifica: dall’epistemologia alla statistica" Prof. Fabio Ferlazzo (8 ore) 1
"Valutazione della ricerca: scientometria e sviluppo della scienza" Prof. Fabio Ferlazzo (2 ore) 0
“Esperimenti eleganti in Psicologia Sperimentale” Prof. Luigi De Gennaro (16 ore) 2
"Codice Deontologico e sull’etica nella sperimentazione con corso NIH finale" Prof.ssa Anna Maria Giannini (6 ore) 0
"Analisi Fattoriale" * Prof. Marco Lauriola (16 ore) 2
* "Correlazione e Regressione" * Prof. Antonello Chirumbolo (8 ore) 1
* "Modelli di Mediazione e Moderazione" Prof. Fabio Presaghi (16 ore) 2
* "Metanalisi" * Prof. Fabio Presaghi (8 ore) 1
* Anova-Manova * Prof.ssa Glora Scalisi (12 ore) 2
* "La sintassi SPSS" * Prof. Stefano Livi (8 ore) 1
"Trattamento preliminare dei dati e modelli di ANOVAs” e "Modelli di regressione" Prof. Luca Mallia (4 + 4ore) 1
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Presentazioni e primi concetti base” Prof. Aurora D'Atri (3 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Lavorare con i dati: vettori, matrici e tabelle” Prof. Aurora D'Atri (3 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Primi passi nell’automazione dell’analisi” Prof. Aurora D'Atri (3 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Analisi descrittive e statistiche” Prof. Aurora D'Atri (3 ore) 0
* La rassegna bibliografica per la meta-analisi * Prof. Roberto Baiocco (3 ore) 0
Uso di EndNote; APA Style, PRISMA e standard della rassegna bibliografica standard della qualità etrasparenza della ricerca (Equator Network) i linguaggi dell’inclusione nella ricerca scientifica (uso di“disability vs. disabled”, “older people vs elderly”, “gender vs. sex”, ecc.) secondo gli standard e le lineeguida internazionali (APA, WHO, ecc.) Prof. Stefano Federici (8 ore) 1
“Meta-analysis as tools to frame the science: from idea to the publication.” Prof. MariaCasagrande/Dott.ssa Francesca Favieri (12 ore) 1
The tell-tale Heart: recording, acquiring, and analyzing electrophysiological data focusing on thecardiovascular system  Prof. Mariella Pazzaglia, Dott. Giuseppe Forte (12 ore) 1
Una breve esercitazione sull'uso dei giochi di simulazione Prof. Giovanna Leone (2 ore) 0

More information

PLEASE, DOWNLOAD THE FILE WTH THE DETAILED PRGRAM

During the first year, courses are mainly focused on parametric and non-parametric methods (structural equations, trend analysis, log-linear methods, cluster analysis, etc.); methods for adapation and validation of psychometric instruments, experimental designs, and techniques and methods in psychophysiological and psychological research. More in datail, the courses include: Scientific Englih (basic module), Epistemology and Philosophy of Science; Scientific Methods in Experimental Psychology; Programming for data analysis, graphics, and experimental stimuli (basic module).


Method of choosing the subject of the thesis

The training plan of the PhD program includes in the first year a critical review of the empirical literature on the topic on which the project that will be the subject of the final PhD thesis will take place.

Admission to the second year

Report on the advances in the bibliographic review work (about mid-year)
Presentations to the Academic Board of the critical review of the literature on the subject, with eventual final approval.
Report of the Tutor and Co-Tutor



List of courses / activities for the second year

titolocrediti
"Public Speaking and Scientific Writing skills" Frank Amodeo (24 ore) 4
"Valutazione della ricerca: scientometria e sviluppo della scienza" Prof. Fabio Ferlazzo (4 ore) 0
"Pubblicare un Articolo Scientifico" Prof.ssa Mariella Pazzaglia (3 ore) 0
“Funding your Research” Prof.ssa Mariella Pazzaglia (3 ore) 0
Esperienza di laboratorio (almeno 57 ore documentate dal responsabile di laboratorio) 15
"Le ipotesi informative nella prospettiva bayesiana: Teoria e applicazioni pratiche" Prof. Valerio Ghezzi (10 ore) 1
“Statistica (corso avanzato)“ Prof. Luca Mallia (4 ore) 0
"Reti neurali e processi cognitivi" Prof. Antonino Raffone (16 ore) 2
"La realizzazione di una rassegna sistematica e l'uso del programma Mendeley" Prof.ssa Maria Casagrande (6 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Presentazioni e primi concetti base” Prof. Aurora D'Atri (3 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Lavorare con i dati: vettori, matrici e tabelle” Prof. Aurora D'Atri (3 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Primi passi nell’automazione dell’analisi” Prof. Auora D'Atri (3 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Analisi descrittive e statistiche” Prof. Aurora D'Atri (3 ore) 0
Uso di EndNote; APA Style, PRISMA e standard della rassegna bibliografica standard dellaqualità e trasparenza della ricerca (Equator Network) i linguaggi dell’inclusione nella ricercascientifica (uso di “disability vs. disabled”, “older people vs elderly”, “gender vs. sex”, ecc.)secondo gli standard e le linee guida internazionali (APA, WHO, ecc.) Prof. Stefano Federici (8ore) 1
“Meta-analysis as tools to frame the science: from idea to the publication.” Prof. MariaCasagrande/Dott.ssa Francesca Favieri (12 ore) 1
The tell-tale Heart: recording, acquiring, and analyzing electrophysiological data focusing on thecardiovascular system  Prof. Mariella Pazzaglia, Dott. Giuseppe Forte (12 ore) 1

More information

PLEASE DOWNLAD THE DETAILED PROGRAM

The courses of the second year are more focused on scientific publications, peer-reviewing , fundarising. More in detail, the coureses include: Scienfic English (intermediate module), Publishing in scientific indexed journals; Scientific Method in Experimental Psychology


Method of preparation of the thesis

The PhD training plan foresees in the second year the beginning of the first experiment on which the project that will be the subject of the final PhD thesis will take place.

PhD students also have the obligation to publish (not necessarily in the second year) their review of the literature in an peer-reviwed journal (first authorship), plus the obligation of a second peer-reviewed publication.


Admission to the third year

Progress report of the first experiment (around the middle of the year)
Presentation of the results of the first experiment to the Board, with eventual final approval.
Report of the Tutor and Co-Tutor
Documented attendance at the didactic activities of the Doctorate
Documented supplementary activities



List of courses / activities for the third year

titolocrediti
"Public Speaking and Scientific Writing skills" Frank Amodeo (24 ore) 3
"La valutazione della ricerca attraverso peer-reviewing" Prof.ssa Mariella Pazzaglia (3 ore) 1
Esperienza di laboratorio (112 ore documentate dal responsabile dello specifco laboratorio) 14
"Reti neurali e processi cognitivi" Prof. Antonino Raffone (16 ore) 2
"Le ipotesi informative nella prospettiva bayesiana: Teoria e applicazioni pratiche" Prof. Valerio Ghezzi (10 ore) 1
"La realizzazione di una rassegna sistematica e l'uso del programma Mendeley" Prof.ssa Maria Casagrande (6 ore) 0
"Lo studio dell'apprendimento osservativo nei disturbi del neurosviluppo" Prof. Francesca Foti (2 ore) 0
"Abilità navigazionali: diversi protocolli sperimentali a confronto" Prof. Francesca Foti (2 ore) 0
"Tecniche di ricerca basate sui giochi di simulazione" Prof.ssa Giovanna Leone (4 ore) 0
"Esperimenti eleganti. “Io ti sento": robot, avatar e surrogati per catturare le esperienze del corpo” Prof.ssa. Mariella Pazzaglia (2 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Presentazioni e primi concetti base” Prof. Aurora D'Atri (3 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Lavorare con i dati: vettori, matrici e tabelle” Prof. Aurora D'Atri (3 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Primi passi nell’automazione dell’analisi” Prof. Auora D'Atri (3 ore) 0
“MATLAB come strumento per l’analisi dati: dalla programmazione alla pratica. Analisi descrittive e statistiche” Prof. Aurora D'Atri (3 ore) 0

More information

PLEASE, ALSO DOWNLOAD THE DETAILED PROGRAM

The lectures/seminarsof the third year are mainly aimed at providing tools that allow the completion of the research programs and the publication of their results. In detail, it is divided into courses that include: Seminars relating to one's thesis; Fundraisng; Scientific English: article preparation, cover letter, response to referees, proof reading.


Method of admission to the final examination

The training plan of the PhD program foresees the beginning of the conclusions of the project experiments in the third year which will be the subject of the final PhD thesis.

PhD students also have the obligation to publish (not necessarily in the second year) their review of the literature in a peer-reviewed journal (first authorship), plus the obligation of a second peer-reviewed publication.


Final examination

1. Report on the advances of the thesis work (around the middle of the year)
2. Presentation of the final results to the Board
3. Report of the Tutor and Co-Tutor
4. Documented attendance at the didactic activities of the Doctorate
5. Documented supplementary activities
6. Sending the thesis to external reviewers.
7. Reviews and changes in relation to external evaluation.
8. Discussion of the thesis with a commission of 3 members, other than the evaluators and external to the Board)

© Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma