FRANCESCA COPPA

PhD Graduate

PhD program:: XXXVII


supervisor: prof. E. Rogora
advisor: prof.ssa M. Menghini

Thesis title: Innovazione didattica attraverso il liceo matematico. Percorsi interdisciplinari con un approccio storico

Innovation in mathematics education is currently a central issue in the National Guidelines and in education research, both due to the significant development of mathematical applications in contemporary society and the conflicting results from OCSE PISA assessments regarding the effectiveness of mathematics teaching in Italian schools. The experimentation "Liceo Matematico" (LM) fits into this context as a nationwide initiative that, over the course of a decade, has demonstrated the potential for a structured renewal of mathematics education. The analysis is structured along three main lines: 1. The integration of the historical dimension into the mathematics curriculum, including interdisciplinary approaches and innovative methodologies, with particular attention to the relationship between Latin and mathematics instruction—two disciplines whose histories are significantly intertwined. In this case, the historical approach to teaching emerges naturally and serves to highlight key conceptual points at the moment of their emergence. 2. The quantitative assessment of the LM’s impact on student learning, based on INVALSI data analysis. 3. The investigation of the LM’s effects on the attitudes of both teachers and students, through narratives and interviews.

Research products

11573/1713956 - 2024 - L'“efficacia” del Liceo Matematico: evidenze dalle prove INVALSI
Bernardi, Claudio; Gambini, Alessandro; Gubbiotti, Stefania; Coppa, Francesca; Ferretti, Federica; Flavia Mammana, Maria; Passaro, Davide; Saverio Tortoriello, Francesco; Tovena, Francesca - 01a Articolo in rivista
paper: L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE (Centre Ricerche Didattiche Morin:via San Giacomo 4, 31010 Paderno del Grappa Italy:011 39 0423 930549, EMAIL: crdm@filippin.it.bank, Fax: 011 39 0423 539549) pp. 65-92 - issn: 1123-7570 - wos: (0) - scopus: (0)

11573/1724590 - 2024 - Il problema della Brachistocrona in un percorso interdisciplinare tra latino e matematica
Coppa, Francesca; Filippi, Piera - 04b Atto di convegno in volume
conference: IV convegno matematica, natura e scienze dell'alta costiera amalfitana (Agerola)
book: Periodico di Matematica per l'insegnamento secondario - (9788832937763)

11573/1724595 - 2024 - Il latino della scienza Galilei e i fratelli Bernoulli in uno studio interdisciplinare sulla brachistocrona
Coppa, Francesca; Filippi, Piera - 01a Articolo in rivista
paper: SCIENCE & PHILOSOPHY (Pescara : Fondazione panta rei, Casa editrice telematica multiversum) pp. - - issn: 2282-7765 - wos: (0) - scopus: (0)

11573/1697190 - 2023 - Dall’algebra dei segmenti di Cartesio al concetto di funzione. Il laboratorio didattico
Coppa, Francesca; Palma, Antonella - 04b Atto di convegno in volume
conference: Incontri con la Matematica XXXVII (Castel San Pietro Terme (BO))
book: Riflettere sulla didattica della matematica per insegnare: ricerche ed esperienze - (9788869723056)

11573/1697238 - 2023 - Un laboratorio didattico per il concetto di funzione attraverso l'algebra dei segmenti di Cartesio
Coppa, Francesca; Palma, Antonella - 04b Atto di convegno in volume
conference: III convegno matematica, natura e scienze dell'alta costiera amalfitana (Agerola)
book: Periodico di Matematica per l'insegnamento secondario - (9788832937053)

11573/1697239 - 2023 - Un percorso didattico verso il concetto di funzione a partire dalle costruzioni con riga e compasso ispirato alla storia
Coppa, Francesca; Palma, Antonella - 04d Abstract in atti di convegno
conference: Matematica e architettura. la matematica a Roma dopo l'unità (Roma)
book: XXII congresso società italiana di storia delle matematiche - ()

© Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma