CHIARA RICCIONI

Dottoressa di ricerca

ciclo: XXXVII


supervisore: Prof.ssa Laura Di Giunta

Titolo della tesi: “Parental Emotion Socialization and Children’s Socio-Emotional Adjustment”.

La presente tesi esplora la relazione tra socializzazione emotiva genitoriale (parental emotion socializaton; PES) e lo sviluppo socio-emotivo dei bambini in contesti culturali differenti. Attraverso l'analisi della struttura della scala Emotion as a Child (EAC) e delle relazioni tra le strategie genitoriali e l'adattamento dei bambini, questo lavoro contribuisce a una comprensione più profonda del ruolo della socializzazione emotiva nella regolazione emotiva e nello sviluppo psicologico, in particolare nel contesto di programmi di intervento come V-Robotator. Il primo studio si concentra sulla validazione della scala "Emotion as a Child" (EAC; Magai, 1997), esaminando come i genitori in Italia e in Colombia rispondano alla rabbia e alla tristezza dei propri figli. Nonostante l'uso diffuso nella ricerca internazionale per misurare la socializzazione emotiva genitoriale (Eisenberg et al., 1998), la scala non era stata adeguatamente validata in contesti culturali differenti. Lo studio ipotizza che l'analisi fattoriale confermativa rivelerà due fattori distinti — pratiche genitoriali di supporto e non supporto — per entrambe le emozioni, offrendo una validazione interculturale della scala. Il secondo studio indaga la relazione tra PES e l'adattamento socio-emotivo dei bambini. Si ipotizza che i bambini i cui genitori utilizzano strategie non supportive di socializzazione emotiva presentano livelli più elevati di problemi internalizzanti ed esternalizzanti. Lo studio sottolinea l'associazione tra strategie genitoriali meno supportive e difficoltà nella regolazione emotiva e nell'adattamento comportamentale dei bambini. Infine, il terzo studio esamina il ruolo moderatore della PES nell'efficacia del programma di intervento V-Robotator, che mira a migliorare le competenze socio-emotive dei bambini attraverso attività di gruppo facilitate da un agente virtuale. Si ipotizza che i bambini provenienti da ambienti familiari meno supportivi trarranno maggiori benefici dall'intervento, sostenendo la teoria della plasticità differenziale e mettendo in evidenza il potenziale degli interventi mirati per i bambini più vulnerabili.

Produzione scientifica

11573/1724995 - 2024 - Emotion regulation pattern of mothers and fathers during Covid-19 Pandemic: clustering and associations with Adolescent’s Depressive Symptoms
Comitale, Clementina; Di Giunta, Laura; Basili, Emanuele; Aringolo, Katia; Riccioni, Chiara; Gliozzo, Giulia - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: XXXVI National Conference AIP Developmental and Educational Psychology Section (Cagliari)
libro: XXXVI National Conference AIP Developmental and Educational Psychology Section - ()

11573/1714393 - 2024 - "Children’s Effortful Control and Socio-Emotional adjustment "
Giordano, S.; Di Giunta, L.; Riccioni, C.; Gordon, G. - 02a Capitolo o Articolo
libro: CIDECS: "Congreso Internacional para el desarrollo de competencias socioemocionales" - [International Congress for the development of socio-emotional competencies] - (978-84-1070-061-1)

11573/1714405 - 2024 - “Assessing Parental Emotion Socialization and Child Adjustment Across Countries”
Riccioni, C.; Di Giunta, L.; Comitale, C.; Gliozzo, G.; Lunetti, C.; Uribe Tirado, L.; Zabala, M. - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: ISSBD - 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development (Lisbon, Portugal.)
libro: 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development - ()

11573/1724998 - 2024 - Supportive parenting as a moderator of the efficacy of an intervention for promoting school-age children’s socio-emotional learning
Riccioni, Chiara.; Di Giunta, Laura; Gordon, Goren; Comitale, Clementina; Lunetti, Carolina; Gliozzo, Giulia. - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: XXXVI National Conference AIP Developmental and Educational Psychology Section (Cagliari)
libro: XXXVI National Conference AIP Developmental and Educational Psychology Section - ()

11573/1695932 - 2023 - Il ruolo delle differenze individuali dei genitori rispetto alla socializzazione parentale delle emozioni e ai sintomi internalizzanti ed esternalizzanti dei figli.
Comitale, Clementina; Di Giunta, Laura; Lunetti, Carolina; Basili, Emanuele; Gliozzo, Giulia; Riccioni, Chiara; Virzì, Alessia Teresa - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: XXI Congresso Nazionale SITCC (Società Italiana di Terapia Cognitiva Comportamentale) (Bari (IT))
libro: LA PSICOTERAPIA COGNITIVA TRA RICERCA, CLINICA, RIABILITAZIONE E IMPEGNO SOCIALE - ()

11573/1725207 - 2023 - Cognitive and emotional correlates of school performance in a low-middle SES Colombian adolescent sample
Di Giunta, Laura; Duell, Natasha; Maria Uribe Tirado, Liliana; Ruiz Garcia, Marcela S.; Comitale, Clementina; Virzì, Alessia Teresa; Riccioni, Chiara; Lunetti, Carolina; Gliozzo, Giulia - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: European Conference on Developmental Psychology (ECDP) (Turku, Finland)
libro: ECDP 2023 - European Conference on Developmental Psychology - ()

11573/1668231 - 2023 - Punishment and reward sensitivity, daily emotion regulation, and school performance in a low-middle ses Colombian adolescent sample
Duell, Natasha; Di Giunta, Laura; Sdoia, Stefano; Uribe Tirado Liliana, M.; Ruiz Garcia Marcela, S.; Riccioni, Chiara; Comitale, Clementina; Virzì, Alessia. T.; Gliozzo, Giulia; Lunetti, Carolina - 04f Poster
congresso: SRA Annual Meeting, San Diego, April 13-15, 2023 (San Diego; California, USA)
libro: SRA 2023 Annual Meeting - Keeping Pace with a Changing World. April 13 - 15, 2023 San Diego, California - ()

11573/1714399 - 2023 - "Promoting socio-emotional learning with a virtual robot facilitator of small group discussions: a cross-cultural study"
Gordon, G.; Di Giunta, L.; Riccioni, C.; Comitale, C.; Gliozzo, G.; Lunetti, C. - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: CELDA - "Cognition and Exploratory learning in digital age" (Madeira Island, Portugal, 21-23 October, 2023)
libro: CELDA "Cognition and exploratory learning in digital age" - (978-989-8704-52-8)

11573/1671257 - 2023 - Parental Happiness Socialization and Youth Adjustment in Italy and Azerbaijan in the COVID-19 Pandemic Era
Lunetti, Carolina; Di Giunta, Laura; Gliozzo, Giulia; Riccioni, Chiara; Comitale, Clementina; Basili, Emanuele; Baxseliyeva, Aysel; Virzì, Alessia Teresa - 01a Articolo in rivista
rivista: INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH (Basel: MDPI 2003-) pp. - - issn: 1660-4601 - wos: (0) - scopus: 2-s2.0-85148963708 (0)

11573/1695966 - 2023 - PARENTS’ EMPATHIC SELF-EFFICACY AND CHILDREN’S SOCIO-EMOTIONAL LEARNING IN AN INTERVENTION FACILITATED BY A VIRTUAL ROBOT
Riccioni, Chiara; Di Giunta, Laura; Gordon, Goren; Lunetti, Carolina; Gliozzo, Giulia; Comitale, Clementina - 04f Poster
congresso: 16th annual International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI) (Seville, Spain)
libro: ICERI2023 Proceedings - (978-84-09-55942-8)

11573/1643909 - 2022 - Feedback sensitivity, emotion regulation, and adolescents’ adjustment in a low-middle SES Colombian sample
Di Giunta, Laura; Duell, Natasha; Uribe Tirado Liliana, M.; Ruiz Garcia, M. S.; Gliozzo, Giulia; Comitale, Clementina; Riccioni, Chiara; Virzì, Alessia Teresa; Finocchiaro, L.; Lunetti, Carolina - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: 26th Biennial Meeting of the ISSBD. International Society for the Study of Behavioural Development (Rhodos, Greece)
libro: 26th Biennial Meeting of the ISSBD. International Society for the Study of Behavioural Development - ()

11573/1643936 - 2022 - Punishment and reward sensitivity and daily emotion regulation in a low-middle ses Colombian adolescent sample
Di Giunta, Laura; Duell, Natasha; Uribe Tirado Liliana, M; Ruiz Garcia Marcela, S; Comitale, Clementina; Virzì, Alessia Teresa; Riccioni, Chiara; Gliozzo, Giulia; Lunetti, Carolina - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: XXX Congresso AIP (Associazione Italiana di Psicologia) (Padova, Italia)
libro: XXX Congresso AIP (Associazione Italiana di Psicologia) - ()

11573/1671240 - 2022 - Individual and Contextual Determinants of (mal)adjustment in College Students who Study Abroad
Di Giunta, Laura; Lunetti, Carolina; Pagliarani, Silvia; Gliozzo, Giulia; Virzì, Alessia Teresa; Comitale, Clementina; Riccioni, Chiara - 02a Capitolo o Articolo
libro: Motivation and Success - (978-1-83768-021-4)

11573/1643945 - 2022 - Parental socialization in response to children’ negative and positive emotions during the pandemic across cultures
Di Giunta, Laura; Lunetti, Carolina; Riccioni, Chiara; Gliozzo, Giulia; Comitale, Clementina; Virzì, Alessia Teresa; Kadurira, Maceline; Baxseliyeva, Aysel; Uribe Tirado Liliana, Maria - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: XXX Congresso AIP (Associazione Italiana di Psicologia) (Padova, Italia)
libro: XXX Congresso AIP (Associazione Italiana di Psicologia) - ()

11573/1643892 - 2022 - Profiles of socio-emotional adjustment in a clinical sample of Italian adolescents: A cluster analysis approach using mother-reports, cortisol awakening response, and ecological momentary assessment
Giunta, Di; Gliozzo, Giulia; Virzì, Alessia Teresa; Lunetti, Carolina; Riccioni, Chiara; Comitale, Clementina; Ottaviani Cristina, Carnevali; L., Aringolo - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: European Association for Research on Adolescence (EARA) conference, Diverse and Digital (Dublin, Ireland)
libro: European Association for Research on Adolescence (EARA) conference, Diverse and Digital - ()

11573/1643880 - 2022 - Profiles of school-aged children’s socio-emotional competences: a multi-informant preliminary study
Riccioni, Chiara; Comitale, Clementina; Virzì, Alessia Teresa; Giordano, Sara; Gliozzo, Giulia; Lunetti, Carolina; Di Giunta, Laura - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: Development of prosocial and aggressive conducts: understanding and interventions (Florence; Italy)
libro: Development of prosocial and aggressive conducts: understanding and interventions - ()

11573/1646295 - 2022 - V-ROBOTATOR: A preliminary empirical contribution on the efficacy of an intervention to promote school-age children’s socio-emotional competences with a virtual agent group facilitator
Riccioni, Chiara; Di Giunta, Laura; Gordon, Goren; Virzì, Alessia Teresa; Comitale, Clementina; Gliozzo, Giulia; Lunetti, Carolina - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: XXX National Conference AIP - Italian National Association of Psychology. (Padua, Italy)
libro: XXX National Conference AIP - Italian National Association of Psychology. - ()

11573/1571702 - 2021 - COVID-19 impact on parental emotion socialization and youth socioemotional adjustment in Italy
Di Giunta, L.; Lunetti, C.; Fiasconaro, I.; Gliozzo, G.; Salvo, G.; Ottaviani, C.; Aringolo, K.; Comitale, C.; Riccioni, C.; D'angeli, G. - 01a Articolo in rivista
rivista: JOURNAL OF RESEARCH ON ADOLESCENCE (Blackwell Publishing Limited:9600 Garsington Road, Oxford OX4 2DQ United Kingdom:011 44 1865 776868 , (781)388-8200, EMAIL: agentservices@oxon.blackwellpublishing.com, e-help@blackwellpublishers.co.uk, INTERNET: http://www.blackwellpublishing.com, Fax: 011 44 1865 714591) pp. 657-677 - issn: 1050-8392 - wos: WOS:000690772700013 (13) - scopus: 2-s2.0-85113476718 (19)

11573/1644018 - 2021 - La socializzazione genitoriale delle emozioni, la disregolazione delle emozioni negative dei figli come predittori dei comportamenti esternalizzanti in preadolescenza
Gliozzo, G.; Di Giunta, L.; Lunetti, C.; Riccioni, Chiara; Comitale, C.; Fiasconaro, I. - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: XXIX Congresso AIP della Sezione di Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione (Bari, Italia)
libro: XXIX Congresso AIP della Sezione di Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione - ()

© Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma