ALLEGRA CATTANI

Professore associato

email: allegra.cattani@uniroma1.it

edificio: Psicologa
stanza: 306

L’esperienza di ricerca di Allegra Cattani si concentra principalmente sulla comunicazione e sul primo sviluppo del linguaggio e sui suoi collegamenti con i processi cognitivi e le azioni percettive e motorie. Ha sempre nutrito entusiasmo per la psicologia dello sviluppo dei bambini che crescono in lingue e culture diverse, in particolare per come l'esperienza linguistica (ad esempio le lingue bimodali/bilingui) influisce sulle capacità motorie, cognitive ed emotive. Ha anche sviluppato un test di vocabolario per valutare l'apprendimento precoce delle parole di bambini monolingui e bilingui in inglese. Un interesse recente riguarda lo sviluppo della relazione tra il proprio e gli stili emotivi dei caregivers e il linguaggio. Allegra Cattani si è laureata presso l'Università di Roma "La Sapienza" e ha completato il dottorato di ricerca. presso l'Università di Genova. Ha lavorato presso il Consiglio Nazionale delle Ricerche di Roma e presso l'Istituto di Neurologia dello Sviluppo, Psichiatria e Psicologia dell'Educazione di Pisa. Poi si è trasferita nel Regno Unito dove ha lavorato all'Università di Plymouth. Allegra Cattani è ora Professoressa Associata presso l'Università La Sapienza di Roma e Visiting Senior Research Fellow presso l'Università di Plymouth, nel Regno Unito.

Produzione scientifica

11573/1717837 - 2024 - Psychometric properties and gender differences in a lexical task for toddlers aged 19 to 36 months
Cattani, Allegra; Bianchi, Dora; Celik, Emre; Laghi, Fiorenzo - 04f Poster
congresso: XVIth International Congress for the Study of Child Language (Prague; Czech Republic)
libro: XVIth International Congress for the Study of Child Language - ()

11573/1726485 - 2024 - Maternal and Paternal Education on Italian Monolingual Toddlers’ Language Skills
Cattani, Allegra; Celik, Emre - 01a Articolo in rivista
rivista: BRAIN SCIENCES (Basel: Molecular Diversity Preservation International) pp. - - issn: 2076-3425 - wos: (0) - scopus: (0)

11573/1688708 - 2023 - Sensitivity and Specificity of the Words in Game Test: A contribution to the English validation study
Bianchi, Dora; Celik, Emre; Cattani, Allegra - 04f Poster
congresso: XIII Giornate CLASTA, 2023 (Pescara; Italia)
libro: XIII Giornate CLASTA - ()

11573/1706255 - 2023 - Tipologie di errori prodotti dai bambini italiani e inglesi di 24- e 30- mesi in un compito di denominazione di figure
Cattani, Allegra; Bello, Arianna - 04d Abstract in atti di convegno
congresso: XXXV Congresso Nazionale AIP Sezione Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione (Foggia)
libro: XXXV Congresso Nazionale AIP Sezione Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione - ()

11573/1688710 - 2023 - Revisione sistematica sulla produzione spontanea della parola "grazie" in contesti sociali
Celik, Emre; Bianchi, Dora; Cattani, Allegra - 04f Poster
congresso: XIII Giornate CLASTA, 2023 (Pescara, Italia)
libro: XIII Giornate CLASTA - ()

11573/1638434 - 2021 - An Adaptation of the MacArthur-Bates CDI in 17 Arabic Dialects for Children Aged 8 to 30 Months
Abdelwahab, A G S; Forbes, S; Cattani, A; Goslin, J; Floccia, C - 01a Articolo in rivista
rivista: LANGUAGE LEARNING AND DEVELOPMENT (Abingdon Oxon UK: Taylor & Francis Mahwah, N.J. ; London : Lawrence Erlbaum Associates, c2005-) pp. 425-446 - issn: 1547-5441 - wos: WOS:000643844100001 (6) - scopus: 2-s2.0-85105052519 (7)

11573/1638442 - 2019 - Translation, cultural adaptation, and validation of Cognistat for its use in Arabic-speaking population with acquired brain injury
Almubark, B M; Cattani, A; Floccia, ; A, - 01a Articolo in rivista
rivista: EUROPEAN JOURNAL OF PHYSICAL AND REHABILITATION MEDICINE (Torino : Minerva Medica) pp. 595-604 - issn: 1973-9087 - wos: WOS:000489134800007 (4) - scopus: 2-s2.0-85072990274 (3)

11573/1638452 - 2019 - Gestures and words in naming. Evidence from crosslinguistic and crosscultural comparison
Cattani, A; Floccia, C; Kidd, E; Pettenati, P; Onofrio, D; Volterra, V - 01a Articolo in rivista
rivista: LANGUAGE LEARNING (-MADEN, USA: WILEY-BLACKWELL PUBLISHING, INC, -Oxford, United Kingdom: Blackwell Publishing Limited) pp. 709-746 - issn: 0023-8333 - wos: WOS:000478899900005 (9) - scopus: 2-s2.0-85065231295 (9)

11573/1638410 - 2019 - WinG Words in Game Test: A vocabulary assessment for pre-school children
Cattani, A; Krott, A; Dennis, I; Floccia, C - 03a Saggio, Trattato Scientifico

11573/1638456 - 2019 - Are Future Psychologists Willing to Accept and Use a Humanoid Robot in Their Practice? Italian and English Students’ Perspective
Conti, D; Cattani, A; Di Nuovo, S; Di Nuovo, A - 01a Articolo in rivista
rivista: FRONTIERS IN PSYCHOLOGY (Lausanne: Frontiers Editorial) pp. 1-13 - issn: 1664-1078 - wos: WOS:000486400900001 (29) - scopus: 2-s2.0-85072880631 (40)

11573/1638460 - 2019 - Children’s scale errors: A by-product of lexical development?
Grzyb, B J; Cangelosi, A; Cattani, A; Floccia, C - 01a Articolo in rivista
rivista: DEVELOPMENTAL SCIENCE (-MALDEN:WILEY-BLACKWELL PUBLISHING, INC, -Oxford: Blackwell) pp. 1-9 - issn: 1363-755X - wos: WOS:000459701600004 (7) - scopus: 2-s2.0-85053862665 (8)

11573/1638458 - 2019 - Children’s scale errors are a natural consequence of learning to associate objects with actions: a computational model
Grzyb, B J; Nagai, Y; Asada, M; Cattani, A; Floccia, C; Cangelosi, A - 01a Articolo in rivista
rivista: DEVELOPMENTAL SCIENCE (-MALDEN:WILEY-BLACKWELL PUBLISHING, INC, -Oxford: Blackwell) pp. 1-12 - issn: 1363-755X - wos: WOS:000471715200022 (3) - scopus: 2-s2.0-85058633510 (4)

11573/1638409 - 2018 - Perceived language proficiency and pain assessment by registered and student nurses in native English-speaking and EAL children aged 4–7 years
Azize, P M; Cattani, A; Endacott, R - 01a Articolo in rivista
rivista: JOURNAL OF CLINICAL NURSING (Oxford : WILEY-BLACKWELL PUBLISHING, INC Oxford : Blackwell Scientific, 1992-) pp. 1081-1093 - issn: 0962-1067 - wos: WOS:000428419400068 (4) - scopus: 2-s2.0-85040338501 (6)

11573/1638394 - 2018 - II: Methods
Floccia, C; Sambrook, T D; Delle Luche, C; Kwok, R; Goslin, J; White, L; Cattani, A; Sullivan, E; Abbot Smith, K; Krott, A; Mills, D; Rowland, C; Gervain, J; Plunkett, K - 03a Saggio, Trattato Scientifico

11573/1638403 - 2018 - Vocabulary of 2-year-olds learning English and an Additional Language: Norms and effects of linguistic distance.
Floccia, C; Sambrook, T D; Delle Luche, C; Kwok, R; Goslin, J; White, L; Cattani, A; Sullivan, E; Abbot Smith, K; Krott, A; Mills, D; Rowland, C; Gervain, J; Plunkett, K - 03a Saggio, Trattato Scientifico

11573/1638416 - 2018 - IV: Results for Studies 2 and 3: The UKBTAT model and its application to nontarget additional language learners
Floccia, C; Sambrook, T D; Delle Luche, C; Kwok, R; Goslin, J; White, L; Cattani, A; Sullivan, E; Abbot Smith, K; Krott, A; Mills, D; Rowland, C; Gervain, J; Plunkett, K - 03a Saggio, Trattato Scientifico

11573/1638424 - 2018 - I: Introduction
Floccia, C; Sambrook, T D; Delle Luche, C; Kwok, R; Goslin, J; White, L; Cattani, A; Sullivan, E; Abbot Smith, K; Krott, A; Mills, D; Rowland, C; Gervain, J; Plunkett, K - 03a Saggio, Trattato Scientifico

11573/1638428 - 2018 - III. Analyses and results for Study 1: Estimating the effect of linguistic distance on vocabulary development
Floccia, C; Sambrook, T D; Delle Luche, C; Kwok, R; Goslin, J; White, L; Cattani, A; Sullivan, E; Abbot Smith, K; Krott, A; Mills, D; Rowland, C; Gervain, J; Plunkett, K - 03a Saggio, Trattato Scientifico

11573/1638432 - 2018 - V: General discussion
Floccia, C; Sambrook, T D; Delle Luche, C; Kwok, R; Goslin, J; White, L; Cattani, A; Sullivan, E; Abbot Smith, K; Krott, A; Mills, D; Rowland, C; Gervain, J; Plunkett, K - 03a Saggio, Trattato Scientifico

11573/1638397 - 2017 - Wee-Wii-validation: investigating the validity and reliability of the Nintendo Wii Balance Board for assessment of standing balance in young children
Bunn, L; Brady, D; Cattani, A; Marsden, J; Cowie, D. - 04d Abstract in atti di convegno
rivista: PHYSIOTHERAPY (-OXFORDELSEVIER SCI LTD -Chartered Society of Physiotherapy:14 Bedford Row, London WC1R 4ED United Kingdom:011 44 20 73066666, EMAIL: smithm@csp.org.uk, Fax: 011 44 20 73066611) pp. e17-e17 - issn: 0031-9406 - wos: (0) - scopus: (0)
congresso: Physiotherapy UK Conference 2017 (Birmingham, UK)
libro: Abstracts from Physiotherapy UK Conference 2017, Birmingham, UK, 10-11 November 2017 - ()

11573/1638454 - 2017 - Decreased attention to object size information in scale errors performers
Grzyb, B J; Cattani, A; Cangelosi, A; Floccia, C - 01a Articolo in rivista
rivista: INFANT BEHAVIOR & DEVELOPMENT (Ablex Publishing Corporation:355 Chestnut Street:Norwood, NJ 07648:(973)767-8450, (201)767-8455 (Customer Service), INTERNET: http://www.jaipress.com, Fax: (973)767-6717) pp. 72-82 - issn: 0163-6383 - wos: WOS:000401882100009 (7) - scopus: 2-s2.0-85016078948 (8)

11573/1638417 - 2015 - A Cross-Cultural Study of Acceptance and use of robotics in future psychology practitioners
Conti, D; Cattani, A; Di Nuovo, S; Di Nuovo, A - 04b Atto di convegno in volume
congresso: 24th IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, RO-MAN 2015 (Kobe International Conference Center, Kobe, Japan)
libro: Proceedings of the 24th IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication - (978-1-4673-6704-2)

11573/1638418 - 2015 - Monodialectal and multidialectal infants’ representation of familiar words
Durrant, S; Delle Luche, C; Cattani, A; Floccia, C. - 01a Articolo in rivista
rivista: JOURNAL OF CHILD LANGUAGE (Cambridge University Press / New York:40 West 20th Street:New York, NY 10011:(800)872-7423, (212)924-3900, EMAIL: journals_subscriptions@cup.org, INTERNET: http://www.journals.cambridge.org, Fax: (212)691-3239) pp. 447-465 - issn: 0305-0009 - wos: WOS:000349533200016 (29) - scopus: 2-s2.0-84922450059 (35)

11573/1638436 - 2014 - Cultural responses to pain in primary school age children: a mixed methods study
Azize, P M; Endacott, R; Cattani, A; Humphreys, A - 01a Articolo in rivista
rivista: NURSING AND HEALTH SCIENCES (Carlton South, Vic.: Blackwell Science Asia Party Limited) pp. 186-192 - issn: 1441-0745 - wos: WOS:000342746600008 (8) - scopus: 2-s2.0-84903270902 (10)

11573/1638401 - 2014 - How much exposure to English is necessary for a bilingual toddler to perform like a monolingual peer in language tests?
Cattani, A; Abbot-Smith, K; Farag, R; Krott, A; Arreckx, F; Dennis, I; Floccia, C. - 01a Articolo in rivista
rivista: INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGE & COMMUNICATION DISORDERS (Taylor & Francis Limited:Rankine Road, Basingstoke RG24 8PR United Kingdom:011 44 1256 813035, EMAIL: madeline.sims@tandf.co.uk, info@tandf.co.uk, INTERNET: http://www.tandf.co.uk, Fax: 011 44 1256 330245) pp. 649-671 - issn: 1368-2822 - wos: WOS:000344372000002 (75) - scopus: 2-s2.0-84912131326 (85)

11573/1638407 - 2014 - Children in a wonderland: How language and scale errors may be linked
Grzyb, B J; Cattani, A; Cangelosi, A; Floccia, C - 04b Atto di convegno in volume
congresso: 4th International Conference on Development and Learning and on Epigenetic Robotics ()
libro: IEEE ICDL-EPIROB 2014 - 4th Joint IEEE International Conference on Development and Learning and on Epigenetic Robotics. October 13-16, 2014. Palazzo Ducale, Genoa, Italy - (978-1-4799-7540-2)

11573/1638396 - 2014 - Special session: Dynamic interactions between visual experiences, actions and word learning
Grzyb, B J; Cattani, A; Cangelosi, A; Floccia, C; Yoshid, ; H, ; Burling, J; Borghi, A M; Jayaraman, S; Smith, L B; Alfredo, F; Pereira, A F; Lisboa, I C; Emanuel Sousa, E; Santos, J A; Erlhagen, W; Estela Bicho, E - 04b Atto di convegno in volume
congresso: 4th International Conference on Development and Learning and on Epigenetic Robotics ()
libro: IEEE ICDL-EPIROB 2014 - 4th Joint IEEE International Conference on Development and Learning and on Epigenetic Robotics October 13-16, 2014. Palazzo Ducale, Genoa, Italy - (978-147997540-2)

11573/1638393 - 2012 - Categorical and coordinate spatial relations of object processing in deaf signing adults
Cattani, A; Clibbens, J - 01h Abstract in rivista
rivista: COGNITIVE PROCESSING (Lengerich : Pabst Science, 2000-2003 Springer Berlin / Heidelberg 2004-) pp. S39-S39 - issn: 1612-4782 - wos: WOS:000308824700133 (0) - scopus: (0)

11573/1638430 - 2011 - The impact of language on the expression and assessment of pain in children
Azize, P M; Humphreys, A; Cattani, A - 01a Articolo in rivista
rivista: INTENSIVE & CRITICAL CARE NURSING (Churchill Livingstone:1-3 Baxter's Place, Leith Walk, Edinburgh EH1 3AF United Kingdom:011 44 207 8962117, INTERNET: http://www.churchillmed.com/home.html, Fax: 011 44 207 8962145) pp. 235-243 - issn: 0964-3397 - wos: (0) - scopus: 2-s2.0-80052723298 (14)

11573/1638450 - 2011 - Communicative and linguistic development in preterm children: A longitudinal study from 12 to 24 months
Cattani, A; Bonifacio, S; Fertz, M; Iverson, J M; Zocconi, E; Caselli, M C - 01a Articolo in rivista
rivista: INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGE & COMMUNICATION DISORDERS (Taylor & Francis Limited:Rankine Road, Basingstoke RG24 8PR United Kingdom:011 44 1256 813035, EMAIL: madeline.sims@tandf.co.uk, info@tandf.co.uk, INTERNET: http://www.tandf.co.uk, Fax: 011 44 1256 330245) pp. 162-173 - issn: 1368-2822 - wos: WOS:000274879000003 (39) - scopus: 2-s2.0-76749160350 (45)

11573/1638405 - 2009 - Lo sviluppo della memoria autobiografica come processo riscostruttivo
Mazzoni, G; Cattani, A - 02a Capitolo o Articolo
libro: Pedoparafilie: prospettive psicologiche, forensi, psichiatriche - (9788856814194)

11573/1638395 - 2008 - Preferenze emisferiche della memoria visuo-spaziale di cerchi, forme e oggetti: esistono preferenze emisferiche atipiche nei sordi?
Cattani, A - 02a Capitolo o Articolo
libro: I segni parlano. Prospettive di ricerca sulla Lingua dei Segni Italiana - (9788856802702)

11573/1638444 - 2007 - Visual memory for shapes in deaf signers and non-signers and in hearing signers and non-signers: Atypical lateralization and enhancement
Cattani, A; Clibbens, J; Perfect, T J - 01a Articolo in rivista
rivista: NEUROPSYCHOLOGY (American Psychological Association:750 First Street Northeast:Washington, DC 20002:(800)374-2721, (202)336-5600, EMAIL: susbscriptions@apa.org, INTERNET: http://www.apa.org, Fax: (202)336-5502) pp. 114-121 - issn: 0894-4105 - wos: WOS:000243215400010 (18) - scopus: 2-s2.0-33846071182 (22)

11573/1638425 - 2005 - Atypical lateralization of memory for location: Effects of deafness and sign language use
Cattani, A; Clibbens, J - 01a Articolo in rivista
rivista: BRAIN AND COGNITION (New York: Academic Press, [c1982]-) pp. 226-239 - issn: 0278-2626 - wos: WOS:000229750900011 (12) - scopus: 2-s2.0-20344388538 (14)

11573/1638414 - 2003 - Memoria per la posizione spaziale e specializzazione emisferica in adulti sordi e udenti. Studio preliminare
Cattani, A; Clibbens, J - 02a Capitolo o Articolo
libro: Psicologia del ciclo di vita. Scritti in onore di Maria Teresa Bozzo - (88-464-4975-4)

11573/1638448 - 2003 - Explicit and implicit processes in multi-cue judgement
Evans, J St B T; Clibbens, J; Cattani, A; Harris, A; Dennis, I - 01a Articolo in rivista
rivista: MEMORY & COGNITION (Psychonomic Society Publications:1710 Fortview Road:Austin, TX 78704:(512)462-2442, INTERNET: http://www.psychonomic.org, Fax: (512)462-1101) pp. 608-618 - issn: 0090-502X - wos: WOS:000183961900011 (29) - scopus: (0)

11573/1638462 - 2000 - Reazioni psicologiche femminili e maschili all’esperienza dell’infertilitá
Scopesi, A; Cattani, A - 01a Articolo in rivista
rivista: SOMA (Genova : ERGA) pp. 17-30 - issn: 1127-0691 - wos: (0) - scopus: (0)

11573/1638446 - 1998 - Teaching Sign Language to hearing children as a possible factor in cognitive enhancement
Capirci, O; Cattani, A; Rossini, P; Volterra, V. - 01a Articolo in rivista
rivista: JOURNAL OF DEAF STUDIES AND DEAF EDUCATION (Cary, NC ; Oxford : Oxford University Press, 1996-) pp. 135-142 - issn: 1081-4159 - wos: (0) - scopus: (0)

11573/1638438 - 1997 - La Lingua dei Segni come seconda lingua nella scuola elementare
Capirci, O; Cattani, A; Rossini, P; Volterra, V. - 01a Articolo in rivista
rivista: PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO (Il Mulino-bologna) pp. 301-312 - issn: 1824-078X - wos: (0) - scopus: (0)

11573/1638422 - 1997 - Insegnare la LIS ai bambini udenti
Rossini, P; Capirci, O; Cattani, A; Albertoni, A - 02a Capitolo o Articolo
libro: LIS Studi, esperienze e ricerche sulla Lingua dei Segni in Italia - (88-8216-009-2)

© Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma