MARICA FILOMENA COPPOLA

PhD Student

PhD program:: XXXVI
email: marica.coppola@uniroma1.it




supervisor: Pietro Misuraca
co-supervisor (2): Susanna Pasticci

Research: New perspectives on the string quartet in Italy: reconstruction of a genre from 1989 to the first twenty years of the twenty-first century

XXXVI cycle - History and Analysis of Musical Cultures

New perspectives on the string quartet in Italy: reconstruction of a genre from 1989 to the first twenty years of the twenty-first century.

What is the meaning of contemporary string quartet? Is it just a coincidence that this compositional genre, strongly representative of the European musical tradition, has known, in conjunction with crucial historical turning points such as the fall of the Berlin Wall and the crises of 2000, a rebirth, a growth and a renewed maturation?
This project proposes a study of string quartets composed in Italy within the last forty years, with particular attention to the last twenty years, when new paths, musically autonomous and parallel to the 'new music' tradition were born. These new trends, however, remain only marginally explored in the field of musicological research. The survey will be carried out on multiple levels of musical analysis, performance studies and historical-cultural reflections, in order to contribute to research on contemporary music, not only composed in Italy.

Curriculum:

Marica Coppola is a PhD student in History and Analysis of Musical Cultures at the University "Sapienza" in Rome, where in 2020 she obtained a master’s degree in Musicology with the highest marks and honors, discussing a thesis in contemporary music. Previously, she studied at "Conservatorio San Pietro a
Majella" in Naples, obtaining in 2017 the First level Academic Diploma in violin (bachelor's degree). She has collaborated as a musicologist with the Istituzione Universitaria dei Concerti in Rome, the Accademia Chigiana in Siena, the Teatro dell'Opera in Rome and the Teatro San Carlo in Naples. She is currently among the editorial assistants of Chigiana Journal of Musicological Studies.

Participation in Conferences:

"Discorsi e immaginari della musica new-wave tra Jugoslavia e Italia negli anni Ottanta" - in collaborazione con i Dott.ri Daniele Peraro ed Emina Smailbegovic - Laboratori Didattici del Dottorato in Musica e Spettacolo, Seminari autogestiti dei dottorandi, Università Sapienza [ 26/09/2022 ]

"Dialettiche fra attualità e tradizione nel quartetto per archi contemporaneo in Italia. Alcune recenti commissioni 'su tema dato' " - XVII Seminario Annuale dei dottorandi in Storia e Analisi delle Culture Musicali, Università Sapienza [ 07/02/2023 – 08/02/2023 ]

"Nuove prospettive del quartetto per archi in Italia, dal 1989 a oggi" - XXIX Convegno della Società Italiana di Musicologia, Cremona [21/10/2022 – 23/10/2022 ]

"Musica, disabilità e arti performative: proposte per un avanzamento della ricerca", in collaborazione con i Dott.ri Daniele Peraro ed Emina Smailbegovic - Laboratori Didattici del Dottorato in Musica e Spettacolo, Seminari autogestiti dei dottorandi, Università Sapienza [ 21/09/2022]

"I quartetti per archi di Paweł Mykyetin nel contesto della nuova musica in Polonia" - Convegno musicologico "Perspektywy/Prospettive. Punti di ascolto e di vista sulla musica attuale polacca, Istituto Polacco di Roma [ 08/04/2022 ]

"Repertori e identità dei quartetti italiani contemporanei: dal ruolo delle istituzioni alle scelte degli interpreti"- XVI Seminario Annuale dei dottorandi in Storia e Analisi delle Culture Musicali, Università "Sapienza" [ 09/02/2022 ]

"Il quartetto per archi in Italia nel XXI secolo: una prima ricognizione analitica" - Seconda giornata di studi musicologici intitolata "Le musiche d’arte del XXI secolo in prospettiva storica", Università di Napoli "Federico II"- Diretta Teams [ 09/11/2021 ]

"La mentalità della Rivoluzione francese nel Concerto per violino e orchestra op. 61 di Ludwig van Beethoven"- Conferenza internazionale virtuale "Beethoven the European"
Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini [ 04/12/2020 – 06/12/2020 ]



Research products

11573/1702117 - 2023 - Le estetiche dell'età di Bach
Coppola, Marica Filomena - 02a Capitolo o Articolo
book: Bach: Concerti Brandeburghesi - (978-88-290-2065-2)

11573/1702129 - 2023 - La dissolvenza di un'immagine: mondi sonori a confronto nell'Adagio di Riccardo Perugini.
Coppola, Marica Filomena - 01a Articolo in rivista
paper: LIVE (Napoli: Livenet) pp. - - issn: 2705-0009 - wos: (0) - scopus: (0)

11573/1702133 - 2023 - Terzo Concerto: danze arcaiche di gruppo
Marchiana, Michela; Coppola, Marica Filomena - 02a Capitolo o Articolo
book: Bach: Concerti Brandeburghesi - (978-88-290-2065-2)

11573/1702147 - 2023 - Cronologia della vita e delle opere
Surace, Marco; Coppola, Marica Filomena - 02a Capitolo o Articolo
book: Bach: Concerti Brandeburghesi - (978-88-290-2065-2)

11573/1661119 - 2022 - Il quartetto per archi in Italia nel XXI secolo: una prima ricognizione analitica
Coppola, Marica Filomena - 04b Atto di convegno in volume
conference: Le musiche d'arte del XXI secolo in prospettiva storica (Napoli)
book: Le musiche d'arte del XXI secolo in prospettiva storica. Atti della seconda giornata di studio, 9 novembre 2021 - (978-88-6887-142-0)

11573/1599658 - 2021 - Guida alle Storie Naturali
Coppola, Marica Filomena - 01d Recensione
paper: LIVE (Napoli: Livenet) pp. 27-31 - issn: 2705-0009 - wos: (0) - scopus: (0)

© Università degli Studi di Roma "La Sapienza" - Piazzale Aldo Moro 5, 00185 Roma